Sportsudøver og udlandsophold

At være ung sportsudøver, der er i gang med en uddannelse, om den lige er gået i gang, eller om man er midt i en længere varende uddannelse. Så kan det være lidt af en udfordring, når det kommer til at udleve begge sine drømme, om både en god karrierer, men også sin sports karriererog når det så støder sammen, med ønsket om at se verden. Hvad skal man så gøre? Her kommer der en hurtig gennemgang af grunde, hvorfor det godt kan lade sig gøre at læse i udlandet, uden at give op på hverken den ene eller den anden drøm.

Hvorfor overhoved rejse?: Bedre udvikling

At tage et semester i udlandet er ikke bare en længere varende periode, hvor man læser i et andet land. Det er en videre bygning på ens egen personlige udvikling som person, men også på ens professionelle karrigere. Det er et anerkendt problem i sportsverden, hvis man bliver det samme sted for længe, vil ens udvikling begynde at gå i stå. Dette skyldes manglede udfordringer, indtryk og inspiration. Frarøver man disse punkter fra en, så vil ens krop og mentale sind falde i et med hverdagens rutine, og det vil bringe en negativ indflydelse på længere sigt.

Dette er dog ikke kun på ens sports udvikling det vil ske, ens personlige udvikling vil også sætte ned, hvis den ikke udfordres på måder man kun kan blive i nye omgivelser. Ved at læse i udlandet, vil du blive tvunget til at tænke kritisk og selvstændigt, på måder det kun kan gøres når man står på egne ben i anden del af verden.

Plads til begge drømme: Både karrieren og stjerne drømmen

Det kan godt virke som en umulige opgave, både at opfylde begge drømme på samme tid, men også at skulle gøre det i udlandet. Det er ikke nødvendigt, hverken at fravælge den ene eller det andet. Det er muligt, både at opleve verden og på samme tid, udvikle sine sports- samt sine faglige evner.

Der findes skoler der tilbyder skoleforløb, med fokus på bestemte sportsgrene. Det kræver dog man er pligtopfyldende og struktureret. Intet vil komme af sig selv, det er derfor vigtig man også er indstillet på det dette. Hvis man ønsker det hele skal gå op i en større enhed.

Andre hepper med: Der er andre der tror på den samme drøm

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, når det kommer til de større skoler, udenfor de europæiske grænser. Der er heldigvis andre mennesker, der har været i samme situation og ved, hvor meget et udlandsophold betyder for ens personlig udvikling. Derfor har en række af ordinationer, stillet legater til rådighed, som kan være med til at betale en stor del af de udgifter, der kommer i forbindelse med et udlandsophold. Hvis det har vækket en smule interesse, så er muligt at læse mere om de forskellige legater man kan søge, her.

Har man stadig en smule tvivl tilbage i kroppen, efter at have læst denne artikel, så er det vigtig at huske, at den bedste gave man kan give til sig selv, er oplevelser. Disse oplevelser er, hvad der gør os til dem vi er. Det er derfor vigtig at blive ved med at give os selv den smukkeste gave der findes, det er også selvom det virker umuligt.

Bliv sundere med Body Self Development System

Det moderne menneske lever et liv, der belaster kroppen. Vi udsætter os selv for usund mad, alkohol, koffein, tilsætningsstoffer og tobak. I længden svækker det os, hvilket fører til energimangel, og at vi bliver syge. Det kan være svært at se, hvor man skal tage fat for at blive sundere. Faktisk virker det lidt som et enormt bjerg, der skal bestiges. Body Self Development System er blevet udviklet med det formål, at tackle alle de ting, der belaster vores system. På den måde bliver kroppen bedre til selv at bekæmpe de ting, der svækker den.

Læs mere Bliv sundere med Body Self Development System

Nybagt mor? Sådan kommer du i form

Når man er nybagt mor, kan det være svært at finde tiden til at komme i gang med at træne igen. Med en lille ny guldklump i hjemme, er der ikke megen tid til sig selv. Men går man med ønsket om at komme i gang med at træne og motionerer igen, er der muligheder for det, på trods at, at man er mor til en lille ny. Læs mere Nybagt mor? Sådan kommer du i form

Gå ikke ned på udstyr på løbeturen

En ren og skær løbekultur har sunket sig over Danmark. Vi løber skove, landeveje og strande tynde – både alene og i såkaldte løbeklubber. Udviklingen skyldes den motions- og fitnessbølge, der er skyllet ind over mange danskere, hvilket har fået dem op af sofaen og ud i det fri. Løb er umiddelbart en relativt simpel motions- og træningsform. Alt man skal bruge, er, to ben og nogle gode sko – eller er det? Løb belaster kroppens led relativt meget, og det er en relativt fysisk hård idrætsform, hvor man virkelig skal være mentalt stærkt for at gennemføre. I denne artikel har vi samlet en række basale ting, som du kan tage dig med på løbeturen, så den bliver en smule mere overkommelig; uanset om det er 3, 5 eller 10 kilometer, der er på menuen.

Læs mere Gå ikke ned på udstyr på løbeturen

Sådan bliver du strandløve eller -løvinde over vinteren!

Hvem vil ikke gerne se skarp ud i et par badebukser eller en bikini? Hvorfor så ikke bruge de mange måneder hvor vi går og dækker os til på at træne din krop op til sommeren? Vi giver dig her de bedste og mest effektive råd til at komme i god form hen over vinteren.
Læs mere Sådan bliver du strandløve eller -løvinde over vinteren!

3 tips til, hvordan du motionere mere på din sommerhusferie

Man behøver ikke, at stille løbeskoene på hylden, bare fordi man er taget på ferie. Tværtimod kan man godt træne og slappe af på sin ferie. Rigtig mange danskere vælger hvert år, at pakke løbeskoene med på ferie. Så hvis du gerne vil være aktiv i din ferie kommer der nogle tips til, hvad man kan gøre. Læs mere 3 tips til, hvordan du motionere mere på din sommerhusferie

Det skal du IKKE gøre før et marathon

At løbe et marathon kræver meget energi. Man skal sørge for, at kroppen holder sig sund og frisk inden et marathonløb, og i den forbindelse skal man huske at få spist sundt og få drukket en masse væske. Mange er klar over, hvilke ting de skal huske at gøre inden et marathon, men mange er ikke opmærksomme på de ting, de ikke skal gøre, men det hjælper vi dig til her i denne guide. Læs mere Det skal du IKKE gøre før et marathon

Tre tips til en bedre restitution

Efter en løbetur eller et træningspas skal kroppen have hvile, den skal restituere, som det lige så fint hedder. Under træningen nedbryder du kroppen og det er først i restitutionsperioden, at din krop bliver stærkere – og her skal den have tid og næring. Når du giver din krop en pause, overkompenserer den for de udfordringer du netop har udsat den for og bliver derefter stærkere, end den var inden træningen. Det betyder dermed, at den næste gang vil kunne klare en lidt større udfordring. Restitution er derfor en afgørende faktor når du skal forbedre din form.

Læs mere Tre tips til en bedre restitution

Kostvejledning: sådan bør du spise inden et maraton

At løbe et maraton kræver en masse energi, og den bedste måde at sikre sig, at man har energi nok i kroppen er ved at have en afbalanceret diæt og holde sig fra usund mad. Så hvis du overvejer at blive en seriøs maratonløber, bør du fra første dag lægge din kost efter dette. Derfor kommer der her en kort guide til, hvad du bør spise og hvad du ikke bør spise. Læs mere Kostvejledning: sådan bør du spise inden et maraton