Site Loader

Har du også svært ved at finde motivationen til at løbe? Knokler du for at genfinde fordums tids storform? Har du et par løbesko liggende i klædeskabet, som aldrig har set lys før.

Alt motion handler om motivation og motivationen kommer sjældent af sig selv. Det kræver hårdt arbejde og masser af tid. Tid så din hjerne kan lære at det er sundt for dig – hårdt arbejde så din krop kan lære at det er godt for den.

Vær realistisk omkring dine mål

Når du endelig har genfundet lysten til at løbe igen, skal du endelig ikke overgøre det. Du kommer måske til at være i dårlig form og derved kommer du ikke til at kunne løbe 10 km første gang. Hvis du tror at du kan det, ender du også med at skuffe dig selv, og der findes ikke noget værre end et nederlag ved første træningspas.

Start i det små og løb dig bedre. En tur på 2-3km er mere end nok – og med tiden vil du kunne mærke, at du lige pludselig kan løbe meget længere.

Derudover må du heller ikke forvente at storformen kommer tilbage efter 1 træningspas. Hvis du vil tabe lidt vægt eller lign., kommer det til at tage tid. Du kommer ikke til at tabe dig 5 kg efter første løb. Du kommer ikke til at kunne løbe 1 kilometer længere hver gang. Men det skal nok ske med tid. Det lover vi dig.

Planlægning

Det er også meget vigtigt at du planlægger efter behov og lyst. Når motivationen er i top, tænker du måske at du vil stå op hver morgen klokken 05:00 for at nå dit morgenløb før du skal på arbejde. Det er hårdt. Og når vækkeuret ringer, undrer du dig over, hvor motivationen kom fra – for du har den ikke længere.

Det er vigtigt at du tager den med ro, igen så du ikke løber ind i et nederlag, som du kunne have undgået.

Beløn dig selv

Det er også meget vigtigt at du ikke dræner dig selv i forsøget på at løbe og generelt blive sundere. Du må gerne spise noget lækkert aftensmad – især fordi du har været ude og løbe. Du må gerne stoppe ind og få en kop kaffe undervejs. Du må gerne holde en pause ved den pæne sø, hvor udsigten er helt i top.  

Derudover er det heller intet problem at løbe indenfor. Tag ned i din lokale fitness og tag en løbetur, hvis vejret er imod dig. Løbet behøver ikke foregå i naturen før det er sundt. Du kan også købe et løbebånd til hjemmet. Du kan læse meget mere om løbebånd her!

Tak fordi du ville læse med. Og god løbetur 😉

24run

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *