3 tips til at komme i form i 2018

At være i god form er ofte svært at definere og kan være en diffus ting, da det er dybt individuelt, hvad god form er. For nogle er god form være at tabe et par kg, blive stærkere og bygge muskler på kroppen, mens det for andre er, at få en bedre kondition.  Men ligegyldigt hvad dit mål er, så er der nogle generiske ting, som går på tværs, når man gerne vil opnå en bedre form. Her kommer nogle tips til, hvordan du opnår optimal form. 

 

Kend dig selv og dit udgangspunkt

 

Inden man påbegynder træningen, så handler det om at finde sit udgangspunkt, hvor meget kan man gå til den i starten i forhold til de resultater man ønsker.  Hvis man træner med det primære mål, at tage på muskelmasse, så handler det om, at tage ned i et fitnesscenter og få skrevet ned, hvor tunge vægte man kan løfte i forhold til den pågældende muskelgruppe.  Først når udgangspunktet er helt på plads og ens intentioner med træningen er på plads kan man lave en ordentlig træningsplan og opstille målsætningerne.

 

 

 

Planlægning

 

Når det kommer til træning, så er en af de vigtigste parametre, at få lavet en plan og ikke mindst holde sig til den.   Det tager lang tid at komme i god form afhængigt af ens udgangspunkt, men det bliver unægtelig sværere hvis man gør det hovedløst og uden en plan.  Hvis man har et hektisk arbejdsliv og en kernefamilie, som også skal passes, er det endnu vigtigere at få lagt en struktureret plan. Her kan man anskue sin form, som værende et projekt og lave en projektplan over, hvordan man skal nå den optimale form.   I den forbindelse vil det være relevant, at indsætte milepæle, med henblik på at have nogle mål at navigere efter. Det kan eksempelvis være, at når næste måned er gået, så kan man løbe 10 km.  I den forbindelse vil det være relevant, at starte ud med først 3 km den ene uge, hvorfor milepælen ugen efter øges til 5 osv.

 

Styrke

 

At træne styrke handler helt basalt om, at blive stærkere, men i en mere moderne kontekst, så handler styrketræning om, at øge muskelmasse og få mere veldefinerede former.  Ligegyldigt om man er mand eller kvinde, så kan styrketræning realiseres vægtræning, hvor der både er frivægte eller egen kropsvægt at arbejde med.  Her vil det være favorabelt, at dele de forskellige muskelgrupper op og træne hver af dem x antal gange i ugen.  Det er ikke kun tidsbesparende, i og med man ikke skal træne hele kroppen hver gang, men det er også mere effektivt, da hver muskel bliver trænet ordentligt igennem.  Når man styrketræner, så kan det være en god idé, at gøre brug af kompressionstøj, da det støtter kroppen, hvilket man kan læse mere om her.

Skriv et svar