4 gode råd til at håndtere stress

Føler du dig stresset? Som iværksætter kan det være overvældende at du skal skabe din egen succes, og det kan give symptomer på stress. Stress omkring arbejde kan være svært at løse på egen hånd. Derfor er det godt at have værktøjer til hvordan du trækker vejret, når tingene går lidt for stærkt.

Læs her 4 gode råd til hvordan du kan håndtere stresssymptomer.

1.Skab dig et overblik

Når du starter dagen, bør du skabe dig et overblik over vigtige opgaver og deres deadlines. Her kan to-do-lister og kalendere være nyttig til at strukturere din dag, specielt hvis du har faste opgaver , f.eks. besvarelse af mails og fakturering.

Sørg for at de mål, du sætter for dagen, er realistiske, så du ikke kommer til at føle dig bagud. Hvis du har et klart indtryk af opgaverne og deadlines, kan du tilpasse forventningerne til, hvor meget du kan lave på en dag.

Desuden kan du, når dagen er omme, skabe et overblik for den kommende dag, så du er på forkant med dine opgaver. Dette inkluderer også private opgaver, så du bedre kan skelne mellem privatlivet og arbejde.

2.Husk at leve sundt

For at bearbejde stress er det vigtigt at du lytter til din krop og ikke ignorerer dens signaler. En sund livsstil indeholder motion, pauser og ordentligt næring til kroppen.

Motion kan hjælpe på at forbrænde stresshormoner, der hober sig op i din krop efter en travl dag. Du behøver ikke blive maratonløber men omlæg dine rutiner, så du tager trappen i stedet for elevatoren eller går lange og afslappende ture.

Du kan med fordel tage små pauser i løbet af dagen, hvor du fokuserer på at tage dybe indåndinger, som virker afstressende, og sørge for noget frisk luft.

Næring som vand og mad har også enorm betydning for stress, da kroppen har brug for energi og kan blive stresset hvis man glemmer mad og drikke. Så husk frokosten og drik ca. to liter vand om dagen – og spar gerne på kaffe og cigaretter, der fungerer som stimulanser.

3.Arbejd på de fysiske symptomer

Stress kan manifestere sig i psykiske og fysiske hovedpiner. Hvis du sidder foran computeren hele dagen uden pauser og mærker en trykken på hovedet, kan du være ramt af spændingshovedpiner.

I Danmark oplever hver tredje dansker at have spændingshovedpiner et par gange hver måned, og hovedpine kan forhindre dig i at arbejde, hvis den er slem nok. Spændingshovedpiner kan også tiltage i styrke så det er vigtigt at bearbejde dem hurtigt muligt.

Du kan komme hovedpinerne til livs ved at dyrke afslappende yoga eller gå til fysioterapi eller alternative behandlinger som akupunktur. Ifølge Copenhagen Physio kan akupunktur hjælpe med at lindre smerter som hovedpine og migræne.

4.Tal med dine nærmeste

Hvis du oplever stresssymptomer, skal du huske at tale med folk om det. Som iværksætter kan det selvfølgelig være svært, hvis man ikke har kolleger at tale med. Derfor skal du kunne trække på dit netværk og specielt kunne tale med dine nærmeste om det.

Det kan betale sig at tale med andre iværksættere om, hvordan de håndtere usikkerhed og stress. Ofte kan man stå med følelsen af at være alene med stressen. Med er mange danskere, som oplever stress, og derfor kan det være fint at snakke med andre hvordan de afstresser.

Dog er det vigtigt at du tager til lægen eller går til psykolog, hvis du ikke selv kan arbejde på symptomerne.

Skriv et svar