Forskellige typer af underlag når du løber

Når du skal løbe, er der en række forskellige underlag, som du kan løbe på. Det er værd at kende lidt til dem, hvis du vil være sikker på, at du køber de rigtige sko. Det kan være alt fra løbebane til løb på fliser. Med sidstnævnte er det en god idé med fliserens, hvis du vil være sikker på, at der ikke sker dig noget, når du løber på dem.

Disse råd kan du bruge til at vide mere om dine muligheder, så når du står nede hos din lokale løbeskospusher, så kan I sammen finde nogle gode løbesko.

Løbebane

I de fleste byer har de en løbebane. I mindre byer finder du typisk løbebaner ved små lokale fodboldstadions, hvor der er en løbebane rundt om selve fodboldbanen. I større byer har de løbebaner for sig selv, fordi løb er så populært.

Nogle steder i København har de endda løbebaner i træningscentre, så hvis du er vild med løbebane, kan du løbe på dem året rundt.

Løbebaner er laver til løb, så det er et blødere underlag, end hvis du løber i naturen eller på asfalt. Det betyder, at du ikke får ligeså ondt i dine knæ, når du løber her.

Det er et godt underlag at vælge, hvis du har dårlige knæ eller svage ankler. Dog bør du træne dine ankler op og her kan et underlag i naturen faktisk være med til at gøre det.

Løb på asfalt eller fliser

Det er alt andet lige hårdest for dine knæ at løbe på asfalt eller fliser, fordi det ikke giver sig. Du skal forestille dig, at hvis fødder er lavet til, at jordoverfalden giver sig, når vi løber. Dvs. at vores ben synker en lille smule i jorden, når vi løber, eller hvis vi løber på græs.  Det sker ikke på asfalt eller fliser, da det er hårdt.

Når du løber på disse underlag, skal du også være opmærksom på, om der er noget på dem, så du ender med at glide. Derfor du står dårligere fast på asfalt om vinteren end i naturen. Hvis du løber på fliser, som er beskidte, kan du overveje at foretage fliserens. Du kan læse mere om denne mulighed lige her.

Løb i en skov

Det er vildt dejligt for kroppen at løbe i en skov. Det er generelt bedre for dine knæ og ankler i forhold til at løbe i på asfalt. Dog er en løbebane nok mere behagelig for denne ankler, fordi det ujævne underlag i naturen gør, at du hele tiden bevæger dine ankler mere.

I længden gør det dog, at du får langt stærkere ankler, end hvis du løber andre steder. Så vi er store fans af, at du løber mere i naturen.

Skriv et svar