Gode råd og tips til at holde den gode løberytme

De fleste af os er interesserede i at være i form. At være i god form og generelt dyrke motion giver mange fordele. Selvom det selvfølgelig koster noget af din tid, giver det dig tiden tilbage i form af mere overskud og en bedre evne til at fokusere over længere tid.

Derudover får du det bedre med dig selv, når du dyrker motion. En tommelfingerregel lyder på, at man får 7 timer på livskontoen hver gang, du dyrker 1 time motion – det må man sige er godt betalt. Løb er en af de mest populære og mest effektive måder at dyrke motion på. Desværre er det svært at holde den gode løberutine ved lige. Det hjælper vi dig med i det følgende.

Gør det til et socialt anliggende

Det kan være svært at overholde aftaler med sig selv, men hvis du står til ansvar overfor nogle, du rigtigt godt kan lide, bliver det straks lettere.

Derfor er det en rigtig god ide at lave faste løbeaftaler med nogle i dit netværk. Det skal helst være nogle, der er ligeså interesserede i at komme i god løbeform, og som til at starte med er cirka på dit niveau. Det kan virke demotiverende at løbe med en, der er i meget bedre form end dig, samtidig det hurtigt bliver uinteressant, hvis du er meget bedre end de andre.

Det kræver derfor lidt af valget af dine løbepartner, hvis det lykkes at finde en, hvor I er på samme side, er der virkelig meget at vinde ved at løbe sammen med andre.

Få styr på de praktiske anliggender i dit liv

Selvom det selvfølgelig er vigtigt, at man er sund og får løbet, er der andre ting, der bare kommer over din løbetur. Derfor er det bare ekstra svært at komme ud at løbe, hvis du har en masse praktiske gøremål, du endnu ikke er færdige med.

Hvis du holde en fast løberytme og løbe med samvittighed, er det derfor en god ide at få styr på alle de praktiske gøremål i sit liv. Det kan være alt fra at have styr på papiranliggender i forhold til løn, skat og årsopgørelsen som at få gjort noget ved en forfærdelig tandpine.

Alle der har haft en rigtig slem tandpine ved, hvor uudholdeligt det kan være. Hvis du eksempelvis bor på Amager, er det en god ide at bruge Google til at finde en god tandlæge på Amager. Klik her hvis det er tilfældet.

Når og hvis det er færdig med dine praktiske gøremål, er der et meget større incitament til at løbe. På den måde skaber du glæde og overskud i din tilværelse.

Før-og-efter-metoden

Hvis du er helt ny i gamet og har tænkt dig at starte med at løbe, er det en god ide at måle dit nuværende niveau. Det gælder både i forhold til, hvor hurtigt du kan løbe, men det er også godt for den fremtidige motivation at have noget at sammenligne med i forhold til dine mål på vidde omkring arme, baller og lår.

Når du på et tidspunkt er ved at gå i stå (det vil du opleve), kan du kigge på dine mål og blive motiveret af at se på det går fremad. Her er det for eksempel en god ide at tage nogle billeder af, hvordan du ser ud nu, inden du går i gang til igen at sammenligne med på et senere tidspunkt.

Skriv et svar