Kostvejledning: sådan bør du spise inden et maraton

At løbe et maraton kræver en masse energi, og den bedste måde at sikre sig, at man har energi nok i kroppen er ved at have en afbalanceret diæt og holde sig fra usund mad. Så hvis du overvejer at blive en seriøs maratonløber, bør du fra første dag lægge din kost efter dette. Derfor kommer der her en kort guide til, hvad du bør spise og hvad du ikke bør spise.

1: Spis masser af kulhydrater

Det vigtigste for kroppen, når man skal løbe efter maraton er, at der er masser af energi i kroppen og netop derfor er det afgørende, at du giver plads til kulhydraterne fremfor fedt eller proteiner. Grunden til dette er, at kroppen bruger mindre energi på at forbrænde kulhydrater end både fedt og i særdeleshed proteiner.

Proteiner er stadig vigtige, men i modsætning til folk der styrketræner, er det ikke det vigtigste for din krop. Her er det dog stadig bedst at spise mager kød som kylling eller kalkun, netop for at holde fedtprocenten nede.

2: Drik masser af væske – hold dig fra sodavand

Udover at spise masser af kulhydrater er det også vigtigt, at man øger sit væskeindtag væsentligt. Det giver sig selv at man skal bruge meget væske for at kunne gennemføre et maraton for at kunne yde en masse. Men selv under din træning er det vigtigt, at du ikke falder i og lader dig friste af blandt andet juice, sodavand eller saftevand.

Sukkerholdige drikker giver kun energi i kort tid, inden ens blodsukker falder drastisk igen. Dette vil påvirke ens præstationsevne markant og bør derfor undgås for enhver pris.

3: Drop fastfooden og spis kun sundt slik

Det er hårdt arbejde at træne op til et maraton og derfor er det kun naturligt, at man sommetider føler at man har ’fortjent’ noget sødt eller måske en lækker burger. Men i begge tilfælde kan dette ikke anbefales da begge dele indeholder store mængder fedt og sukker, som ikke giver noget energi. Hvis man gerne vil spise noget takeaway findes der dog hos portalen Hungry.dk en række sunde alternativer, som man kan benytte sig af.

Derudover kan man spise sundt slik for at tilfredsstille den søde tand. Her kan man både spise nøder, som indeholder salt som man har brug for som løber for at binde væske, og derudover kan man spise noget mørkt chokolade med en chokoladeprocent på 75-85%.

Dette er i små doser godt for kredsløbet og skader derfor ikke ens præstation.

Skriv et svar