Løbeguide – det skal du være opmærksom på når du starter

At løbe er en populær og god form for motion. Det medvirker til at du kommer i bedre form, holder vægten og du kan sågar tabe nogle af de overflødige kilo ved hjælp af løb.

Selvom der er mange positive ting ved løb så er det vigtigt at du gør de rigtige ting når du skal i gang med at løbe, ellers kan det hurtigt blive til en trist oplevelse. Læs med her og du få 3r gode råd til hvad du skal være opmærksom på, hvis du gerne vil i gang med at løbe.

Start roligt og sikkert

Det første du skal gøre er at starte langsomt og sikkert. Hvis du aldrig har løbet regelmæssigt før eller det er lang tid siden du har løbet regelmæssigt, så er det vigtigt du starter langsomt og sikkert. Ellers risikerer du at få skader, som kan være svære at komme af med. Så selvom du har venner og bekendte som løber 10-15 km når de er ude og motionere, så er det vigtigt du udelukkende fokuserer på dig selv. For det er hårdt at komme i gang med at løbe. Din krop skal vænne sig til at du løber og du vil hurtigt mærke muskler i din krop, som du ikke troede du havde. Derfor er det en god idé at starte med små distancer og et mindre tempo og lade det langsomt køre op på mere. Dermed bliver din krop vant til at løbe og du får opbygget en god rutine. Og den gode rutine er ligeså vigtig.

Få noget ordentligt udstyr

Det andet du skal gøre er at få fat i noget ordentligt udstyr. De gamle slidte og udtrådte kondisko duer ikke. Find derfor en sportsforretning. Her kan de vejlede dig så du får det rette løbeudstyr med hjem. Mange butikker laver en løbetest, hvor I sammen finder de bedste løbesko så du kan løbe komfortabelt og sikkert. Sørg desuden for at køb det rigtige tøj, alt afhængig af hvilke årstid det er. Dermed har du ingen undskyldninger for ikke at komme ud og løbe. Hvis der er lidt lavvande på bankbogen så findes der masser af outlets, som har gode tilbud på løbesko og løbetøj.

Plej din krop

Det tredje du skal gøre er at pleje din krop. Som tidligere nævnt får du ondt i din krop, hvis du aldrig har løbet regelmæssigt før. Derfor er det vigtig at lave øvelser, hvor du både styrker og strækker dine muskler, får restitueret og spiser og drikker ordentligt. Og hvis du skulle få skader som vabler, vandvorter eller ondt i dine fødder, så sørg for at pleje dine skader. Du kan hurtigt lindre eventuelle skader med cremer, olier eller balsam, uden at du får smerter og vedvarende ar.

Følg disse råd og du bliver hurtigt en rutineret, god løber.

Skriv et svar