Så vigtig er din søvn i forhold til dit helbred og træning

Derfor skal du passe din søvn i forhold til din træning

Man bruger cirka 1/3 af sit liv på at sove. Der findes mange rygter om, hvor vidt søvn har indflydelse på din træning og helbred. I denne artikel kommer vi ind på, hvorfor det er vigtigt at passe sin søvn, hvis man tager sin træning seriøst og ønsker resultater. Ydermere kommer vi med råd til, hvordan du kan forbedre din søvn.

Så meget søvn har du brug for

Det er alfa omega at få en god nattesøvn, specielt for dit eget helbred, og ikke mindst din træning. Et nyere studie har undersøgt sagen nærmere, og de er kommet frem med 3 forskellige sektioner.

·         Er du teenager?

En teenager har brug for 8-10 timer gennemsnitligt pr. nat.

·         Er du ung voksen?

En yngre voksen skal bruge mellem 7-9 timer gennemsnitligt pr. nat.

·         Er du voksen?

En voksen har brug for 8-9 timer gennemsnitligt pr. nat.

De gennemsnitlige tal er selvfølgelig dynamiske, da det afhænger fra person til person.  Hvis man sover for lidt, kan man risikere at belaste sit helbred, og reducere sit udbytte fra sin træning.

Sådan hænger vores søvncyklus sammen

Søvn følger en fast cyklus, og kan opdeles i 2 kategorier. NREM- og REM-søvn kan yderligere opdeles i 4 kategorier.

·         Stadie 1

Den overfladiske søvn, hvor man er mellem vågen- og sovestadiet.

·         Stadie 2

Dybere søvn. Under dette stadie falder din kropstemperatur gradvist, men din hjerterytme og vejrtrækning er normal,

·         Stadie 3 & 4

Den dybe søvn, hvor vejrtrækningen bliver langsommere, blodtrykket falder, og musklerne slapper helt af. Det er her hvor din blodtilførsel til musklernes forøges, og her er restitutionen på sit højeste. Dit energilager bliver fyldt op, væksthormoner frigives.

REM

REM udgør cirka 25% af dine samlede søvn, og træder først i karakter efter 90 minutters søvn cirka. Desuden varer REM søvn cirka 90 minutter, men bliver længere i løbet af natten. Rem optræder først når man har været igennem alle 4 stadier af NREM. Husker derfor på at det er vigtigt med en uafbrudt søvn. Rem er desuden også stadiet, hvor du kan risikere at drømme.

Sådan forbedrer du din søvn

I forhold til at optimere din søvn, er det alt afgørende at have en god hovedpude. Hvis man ikke har en god hovedpude, kan man ende med nakkeskader, som vil påvirke din hverdag og din træning på længere sigt.

Som beskrevet tidligere bruger man cirka 1/3 af sit liv i sengen, så hvis du ligge ergonomisk dårligt, vil det give skader i hverdagen og på længere sigt permanente skader i nakken. Husk på at din søvn er med til at påvirke dit helbred. Hvis du skal have en pude, som kan optimere din søvn, så har du mulighed for at finde gode tilbud på hovedpuder.

Skriv et svar