Sådan kickstarter du din løbetræning

Du kender sikkert godt scenariet, hvor den ugentlige løbetur er blevet en kedelig pligt, som du ikke føler du får ret meget ud af. Men der findes mange gode måder, hvorpå du kan kickstarte din løbetræning, så du får det bedste ud af træningen.

Sæt et mål

For at få succes med din løbetræning, er det afgørende at du har et mål for, hvad du gerne vil opnå med løbeturene. Hvis du ikke har et bestemt mål med træningen, har du heller ikke noget at gå efter, og træningen virker derfor mere ligegyldig end ellers.

Du kan sætte mange forskellige mål for løbetræning, alt efter hvad du gerne vil have ud af træningen. Det kan fx være du gerne vil kunne løbe en bestemt distance, gerne vil forbedre din udholdenhed eller vil kunne løbe hurtigere.

Hvis du er i tvivl om hvordan du sætter et godt mål for din træning, kan du overveje at alliere dig med en personlig træner, der kan hjælpe med at sætte det helt rigtige mål for dig, samt lægge en plan for hvordan du når målet. Du kan se mere om hvad en personlig træner kan hjælpe dig med på jonasnellemann.dk.

 

Træn med en god ven

Tip nummer to, til at kickstarte din løbetræning, er ved at løbe med en god ven. Når vi træner sammen med andre, er vi mere motiverede end ellers, og der kommer dermed lidt konkurrence ind over træningen, som gør at vi som regel giver den lidt ekstra.

Du kan også melde dig ind i en løbeklub, hvor du kan træne sammen med andre løbere og få inspiration til, hvordan du kan træne på nye måder.

 

Find nye ruter

Når du tager ud på den daglige løbetur, er det en god idé at gå efter at finde nye ruter, som kan gøre løbeturen mere spændende end ellers.

Hvis du altid løber den samme tur, bliver det hurtigt kedeligt og det er samtidig mindre udfordrende end hvis du løber nye steder.

Det er derfor en god idé at gå efter nogle nye ruter, så du prøver at løbe nye steder, der kan udfordre kroppen mere end den normale tur op ad gaden.

Du kan enten planlægge en ny rute på forhånd eller tage af sted og planlægge ruten undervejs.

 

Motiver dig selv med godt udstyr

Det sidste du kan gøre for at kickstarte din træning, er at motivere dig selv med godt udstyr. Du kan fx købe et par nye løbesko eller løbetrøje til næste træning.

Du kan også tage skridtet videre og købe et lækkert løbeur, som du kan bruge til at tracke din træning og se hvor langt og ikke mindst hurtigt du løber.

Skriv et svar