Sådan kommer du i bedre form end dine børnebørn – Løbeguide for folk over 65 år.

Motion er hemmeligheden er vejen til et langt og godt liv. Hvis du gerne vil kunne samle dine børnebørn op uden at få undt i ryggen, eller spille fodbold med dem, så fortsæt med at læse. Vi vil i denne korte artikel fortælle hvordan du kommer i den bedste form i dit liv.

Sådan kommer du i gang

Det vigtigste ved træning og en sund vane er at komme i gang. Det første du skal starte med er at skrive ned på et stykke papir, hvad du vil opnå med din træning, og hvorfor du gerne vil opnå dit mål.

Hav dette papir til at ligge fremme så du kan se det hver dag.

Årsagen til at denne målsætningsøvelse er så vigtig, er at ændringer i livet er svært. Du får brug for al den motivation du kan få. Ved at blive husket på dit mål hver dag, vil du blive holdt oppe på dit mål.

 

Sådan undgår du smerter og skader

Hvis du skal kunne holde din gode vane kræver det at du undgår skader og smerte. Det vigtigste du kan gøre er at rådgive dig med din læge og en personlig træner omkring dit forløb. Ligesom at det er vigtigt at få tjekket din hørelse og syn en gang imellem, er det også vigtigt at få tjekket helbredet i forbindelse med din løbetræning.

Årsagen til at du også skal rådgive dig med en personlig træner er at det vigtigt at styrketræne også. Du mister hvert år 1 % af din knoglemasse efter du er fyldt 35, og tilsvarende mister du også muskelmasse og styrke.

Ved at styrketræne holder du din muskelmasse, styrke og knogler ved lige, hvilket gør du undgår skader når du løber.

 

Sådan holder du dine gode vaner

Hvis dit mål er at holde dig sundt og rask, skal dine nye vaner være holdbare. I en hverdag hvor høreapparater, problemer med helbredet og andre problemer kommer tæt på, er det vigtigt at du kan løbe fra dem.

Den bedste måde at du holder problemerne på afstand er at du har det sjovt med din træning, og ser det som en positiv ting i hverdagen, og ikke bare noget der skal overstås.

Måden løb og motion bliver en sjov del af din hverdag er ved at gøre det til en social ting. Sørg derfor for at løb sammen med venner, familie eller meld dig ind i en løbeklub.

 

Husk på at selvom der er mange på din alder der har problemer med helbredet, skal du ikke give op. Der er masser af eksempler på folk der har fået styr på deres helbred i en sen alder, hvilket du også kan. Hvis du tager din træning seriøs kan du ende med at komme i dit livs form.

Skriv et svar