Sådan kommer du i form i 2018

Mennesket har altid stræbt efter at være sunde og være i god form. Der er utroligt mange fordele forbundet ved at være i god form. Man får mere selvtillid og ikke mindst mere overskud i hverdagen. Problemet for mange er desværre, at de ikke har tid til at dyrke motion på af job og familie, der alt sammen skal passes. Her kommer nogle tips til, hvordan du kommer i bedre i form.

 

 

Lav realistiske mål

 

Det er meningsløst at træne uden at have nogle deciderede mål. Det vil uden tvivl ødelægge din træning og du vil hurtigt blive demotiveret.  Derfor er det alfa og omega at lægge en plan for, hvad det er du gerne vil opnå med din træning og ikke mindst, hvordan du vil gøre det.  Når det er slået fast hvad dit overordnede mål er, så er det vigtigt, at lave en udførlig plan med milepæle, som du skal navigere efter. Eksempelvis, hvis målet er at kunne løbe en maraton til sommer, vil det være relevant at have milepæle, hvor du eksempelvis skal løbe x antal km længere hver måned, så du når topformen.

Spis sundt

 

Mad er vores alle sammen energikilde og ordsproget ”du er hvad du spiser” er på sin vis sandt. Hvis du udelukkende lever af junkfood, vil du ikke kun blive lad at se på, men også doven.  Hvis du gerne vil tabe dig, så er den bedste måde ikke at løbe super mange km. hver uge. Det kan være fuldstændigt ligemeget, hvis du propper dig med sukker osv. Bagefter. Derimod hvis du spiser fiberholdigt og holder dig fra de allerværste kulhydrater, så vil der hurtigt komme resultater.  Hvidt brød, pasta, kartofler og ris må gerne blive erstattet med grøntsager og kød i forskellige former.  Ulempen ved for mange kulhydrater er, at før kroppens fedtdepoter bliver forbrændt, så skal de steder hvor kulhydraterne bliver lagret forbrændes først.  Man kan dog med fordel spise kulhydrater inden der skal dyrkes motion på grund af den mængde energi kulhydrater tilføre kroppen.

 

 

Kombiner styrke og cardio

Mange tror fejlagtigt, at for at komme i god form, så skal man træne intensivt 5 gange i ugen.  Det er langt fra sandheden.   Alt afhængigt af det primære mål, om det er at tabe sig, blive en super løber, eller øge muskelmassen, så er det videnskabeligt bevidst, at den bedste form opnås ved at kombinere både  konditionstræning og styrke.

Her vil en god måde at træne på være vha. af splitprogram.  Det vil sige at man deler de forskellige muskelgrupper op og træner disse på forskellige dage. Eksempelvis vil det være smart træne ryg og biceps den ene dag og bryst og triceps en anden. På den måde bliver musklerne ikke overbelastet, hvorfor det vil være en god idé, at bruge restitutionsdagene på løb.  Hvis det er i fitnesscenter, det meste af træningen skal foregå, så kan man spare en del tid ved at tage bad dér og have håndklæder med, som du kan find her.

 

Skriv et svar