Sådan kommer du I form med svømning

Svømning er en rigtig god træningsform, og kan hjælpe dig i rigtig god form. Men udover at være en god måde, at komme i form på. Så er svømning også rigtig godt, for mange andre ting i kroppen. Og de ting vil du her kunne læse mere om, så kan du selv se om svømning måske ikke er værd at overveje.

Din puls stiger

I Danmark oplever vi sjældent, at vandet er meget mere end 20 grader. Derfor vil man opleve, at ens puls stiger en smule når man kommer i vandet. Dog er det endnu vigtigere, at man ofte begynder at hyperventilere. Og dette vil først gå over, når man har svømmet i 3-400 meter.

Denne effekt vil du også opleve, hvis du går i køligt klorvand. Dette er der dog sjældent, når man kommer i svømmehaller. Her vil man oftest opleve, at ens vand i omkring 26,5 grader varmt.

Men når du begynder at svømme, vil du opleve at din puls stiger. På den måde er svømning, præcis som andre motionsformer. Hvor din puls stiger, jo mere gas du giver den. Du vil dog opleve, at din puls kan være lavere hvis du svømmer med lav intensitet. Her vil din puls være lavere, hvis du svømmer i en mere ensformig hastighed.

Hvis du svømmer for, at slå personlige rekorder og have høj fart. Vil du med fordel kunne svømme i rigtig badebukser, det hjælper dig til at få bedre fart. Hos Watery.dk finder du et stort udvalg, af badebukser til at svømme i.

Din omkreds samt vægt

Svømning er en af de motionsformer, hvor du forbrænder flest kalorier i timen. For hvis du svømmer i 1 time, med en høj intensitet forbrænder du 800 kalorier. Hvis du svømmer med en lidt lavere intensitet, vil du alligevel komme op og forbrænde omkring 600.

Hvordan svømningen udvikler din krop, er meget forskelligt alt efter person og svømmeart. Men du vil kunne tabe dig, meget i fedtprocent med svømning. Og man vil også opleve, at man kan blive bredere over ryg og skuldre med svømning. Hvis man har set OL i svømning, så ved man også at de professionelle svømmere har en speciel kropsform. Dette er en kropsform, som mange står længe i træningscenteret for at opnå. Men det er vigtigt, at man vælger den rigtig svømmeart. For der er nogle svømmerarter, der sætter flere muskler i gang end andre. Dette betyder også, at disse vil have en anden effekt på kroppen.

Rygcrawl er særligt en træningsform, som bidrager til at du får styrket din benfysisk. Så hvis det er det resultat, du går efter, er rygcrawl den helt rette svømmestilart for dig. Læs mere her, hvor du kan læse en masse guides og gode råd til din rygcrawl.

Dit stressniveau

Hvis du er vant til vand, eller har svømmet meget. Så vil svømningen kunne gå ind, og have en afslappende effekt på din krop. Og svømningen vil være en god måde, at holde dit stressniveau nede.

Hvis du derimod ikke er vant til vand, og heller ikke er tryg ved det. Skal du lige vænne dig til svømningen og vandet, før at du vil få gavn af svømningen rent stressmæssigt.

Din hud

Hvis du svømmer i koldt vand, vil din krop ofte få et chok. Her vil alt blodet søge mod hjertet, for derefter at blive pumpet ud i kroppen igen. Derfor er også vinterbadning, rigtig godt for blodomløbet. Hvis du svømmer i saltvand, vil du opleve at dine sår og rifter bliver renset.

Du vil også opleve, at saltvandet går ind og virker blødgørende for huden. Det kan næsten føles som om, at du har brugt en scrub på huden. Men det er dog stadig vigtigt, at du sørger for at skylle dig bagefter.

Skriv et svar