Sådan opfylder du nytårsforsættet om at komme i bedre form!

24run, løb

Gå aldrig under på løbeudstyr

Hvis du, lige som så mange andre, har sat et ambitiøst nytårsforsæt til dig selv, så kan det alligevel være svært at komme i gang. Hvis dit mål er at komme i bedre form, men du ved ikke rigtigt hvor du skal starte, så er du kommet til det rette sted. Den første ting du skal tænke på er at have det rigtige udstyr. Det kan variere lidt fra person til person, hvad der er ”det rigtige udstyr”, men fælles for alle er løbeskoen.

Den er samlepunktet for hele ens fitness rejse. Hvis skoen ikke er god, ubehagelig at have på eller slidt op, så vil det være svært at finde energien til at motionere.

Sådan som fitness buzzen har overtaget alle vores hverdage, så er der utroligt mange forskellige brands at vælge imellem. For slet ikke at nævne alle tusind forskellige modeller!

Derfor kan det være meget svært at finde en sko, som passer netop til ens pasform og som samtidig er lavet til ens formål. Ved at følge dette link, så kan du se en oversigt på de sko, som eksperter anbefaler til den som er interesset i løb på tværs af niveauer!

Løbe rute og hastighed har en stor betydning!

Hvis du har styr på det løbeudstyr som du foretrækker, den rette sko, headset og så videre, så skal ruten fastlægges. Denne del er især vigtig, fordi for at man skal gøre sine resultater brugbare, så er man nødt til at have rigtige tal på ens løbe rute.

Der findes forskellige apps med indbygget kort, som fortæller hvor mange kilometer der på den rute, som man ønsker at løbe. Efterfølgende bør dit fokus være på din løbehastighed. Lad være med at falde i fælden og vær alt for ambitiøs i din målsætning.

Hvis din nye livsstil skal vedligeholdes, så er det ekstremt vigtigt at du er realistisk om dine nuværende evner uden at stille urealistiske krav til dig selv. Det er helt fint at være ambitiøs, og forsøge at presse sig selv. Men uden realisme i den proces, så ender man ud i at det giver den modsatte effekt.

Det er som man siger: For at løbe 10km skal man først kunne løbe 1km.

At løbe skal blive en del af din rutine!

Så er der styr på udstyret, planen og tempoet. Nu skal du bare holde det ved lige. Det er ikke nok at tage en løbetur i ny og næ. For at opnå de resultater, som du ønsker dig, så skal du kunne presse dig selv ud af døren på de kedelige dage.

Vi anbefaler igen at du sigter efter de korte milesten. Hvis du kan opretholde to løbeture om ugen i to-tre uger, så vil du være godt på vej. Ofte er det nemlig sådan, at hvis du får opbygget en rutine, så vil du føle dig mærkelig, når du ikke får løbet. Det er den følelse du helst skal have bygget op, en for ansvarsfølelse om man vil.

Den kan også let opnås ved at lave en løbeaftale med en ven eller veninde. Så kan i komme i mål sammen. Held og lykke!

Skriv et svar