Sådan undgår du løbeskader

Hvert år beslutter en masse danskere sig for, at nu skal det være året, hvor de lever en sundere livsstil. Men ofte ender de med at blive ramt af en løbeskade, fordi de starter alt for voldsomt med deres træning.

Det er vigtigt, at du ikke går fra 0-100 på ingen tid. Det er især nybegyndere, som aldrig har løbet før,  som skal passe på. Du skal nøjes med at forbedre din tid hele tiden og vær tilfreds med, at du ikke skal løbe en maraton ugen efter, at du er begyndt at løbe.

 

Lav et løbeprogram

Mange smider blot løbetøjet og løbeskoene på, og så er de klar til at løbe ud i verden. Men vi anbefaler, at du sætter dig ned og laver et løbeprogram.

I dag er der en række forskellige løbeprogrammer, som du kan finde gratis på nettet, så det er let og hurtigt at komme i gang, selvom du aldrig har prøvet det før.

Hvis du er en trænet løber, som lige har været skadet, er det også en god idé at finde et løbeprogram. Hvis du starter for hurtigt op uden at genoptræne, så risikerer du at få en skade igen med det samme.

I følge Netdoktor må man ikke øge sin løbebelastning med mere end 10 % om ugen. For ellers risikerer man at blive ramt af løberknæ.

Det farlige ved løberknæ er, at der ikke er noget banebrydende forskning som viser, at du kan undgå et løberknæ, hvis du har de rigtige løbesko på.

Derfor er det så vigtigt, at du sørger for at respektere din egen krop, når den siger fra. Hvis din krop prøver at fortælle dig noget, så bør du lytte til den.

 

Find de rigtige løbesko

Grunden til, at vi startede med at fortælle, at du skal starte langsomt, inden vi snakker om løbesko, er, at du ikke må tro, at du kan undgå alle skader med de rigtige løbesko. Du skal helt sikkert finde nogle gode løbesko, men der er mange skader, som du risikerer at få alligevel, hvis du starter for hårdt.

Det bedste råd til at vælge de helt rigtige løbesko er at gå ned i en løbebutik. I mange sportsbutikker har de mulighed for at tjekke din løbestil, og her kan du også fortælle dem, hvilket underlag du skal løbe på.

Valg af sko har kæmpe betydning for, hvad du løber på. Hvis du løber meget i en by direkte på asfalt, så skal du have nogle sko med mere støddæmpning, end hvis du løber på et blødt underlag.
Men det er bedst, at du taler med nogen, så du er helt sikker på, at du træffer det rigtige valg. Så skal du nok kunne løbe en maraton en dag.

Skriv et svar