Undgå sløvhed med glutenfri mad

Der kommer flere og flere glutenfrie og laktosefrie varer på hylderne i danske supermarkeder. Der er meget blandede meninger om glutenfri mad, nogle mener det kan gavne alle at skære ned på gluten mens andre mener at det kun er direkte glutenallergikerer der skal tænke over det.

Denne artikel er relevant for løbere, da dårlig performance på dine ture måske kan henføres til cøliaki – det vil sige glutenallergi.

Hvorfor tænke over at undgå gluten?

glutenfri kartoffelfiberGluten har vist sig at have negativ effekt på nogle personer. Det viser sig i form af oppustet mave, sløvhed eller problemer med fordøjelse.

I nogle tilfælde, hvor symptomerne er meget slemme, taler man om Cøliaki. Cøliaki er glutenallergi og ved glutenallergi oplever man problemer med fordøjelsen. Det sker fordi gluten ødelægger slimhinden ved tyndtarmen. Glutenallergikere skal helt undgå gluten i deres kost for at få tarmen til at fungere optimalt igen.

Men det er ikke kun for glutenallergikere en god ide at undgå gluten. Du kan nemt være sensitiv over for gluten uden at være direkte allergiker. Hvis du er en af dem der reagere negativt på gluten vil du typiske opleve at være meget træt eller opleve oppustet mave. Du kan også opleve problemer med fordøjelse som følge af gluten.

Men uanset om du er sensitiv over for gluten kan det være en god ide at tænke over i din kost. Gluten er ofte forbundet med hvidt brød som er meget usundt og hvis du dropper gluten dropper du også hvidt brød.

Hvis du begynder at fokusere på at undgå gluten, tænker du mere over hvad du spiser og kan derfor meget nemt få en sundere kost ud af det – også selvom du måske ikke er meget sensitiv over for gluten.

Hvis du gerne vil finde ud af om du kan have en gavnlig effekt af at undgå gluten kan du prøve at udelade gluten fra din kost i en periode og se om det hjælper. Hvis det viser sig ikke at have noget effekt for dig kan du altid vende tilbage til din normale kost.

Hvordan kan jeg undgå gluten?

At undgå gluten helt i din kost kan i første omgang godt være en udfordring, fordi hvilke produkter er det nu lige der indeholder gluten?

Gluten er først og fremmest et protein der findes i hvede, rug, byg og spelt. Det langt største indhold er dog i hvede og det er den du som udgangspunkt skal være mest opmærksom på. Når man bager brød er det hvede der gør dejen mere elastisk at arbejde med når dejen skal æltes men gluten kan altså også have nogle negative effekter.

For at undgå gluten skal du først og fremmest gå uden om en del kornprodukter. Det drejer sig om kronprodukter som spelt, hvedekild, hvidt mel, fuldkorn, grahamsmel og hård hvede.

glutenfri pastaMen udover at undgå de direkte korn skal du også undgå alle produkter der indeholder kornsorterne. Det er straks sværere at undgå, det drejer sig bl. a. om disse produkter: brød, muffins, ketchup, kiks, knækbrød, couscous, pizza, kager og pasta.

Glutenfri mad er produkter som frø, bønner, frugt og grønsager, frisk kød fjerkræ og fisk og de fleste mælkeprodukter. Følg linket for at se et komplet udvalg af glutenfri mad til løbere hos Helsebixen.dk.

Men det vil være svært for de fleste af os at undgå alle de produkter der ofte indeholder gluten. Men heldigvis bliver glutenfri mad mere udbredt og det bliver nemmere og nemmere at leve på en glutenfri kost.

Når du hat taget en beslutning om at det prøve det glutenfire af handler det i høj grad om at bevare viljestyrken, for at prøve at opleve hvilke positive effekter det kan have for dig!

Skriv et svar